Contoh Soal Essay Tenttang KOLOID

Posted on

kangdarus.com – Pada kesempatan kali ini kang darus akan membahas mengenai Contoh Soal Essay Tenttang KOLOID ,yang mana di tujukan untuk kalian yang lagi mencari kunci jawaban mengenai soal tersebut ,yuk langsung ke materinya di bawah ini:

11. Apakah sistem serakan yang terbentuk daripada campuran gas (terserak) dalam medium gas?
Jawapan: Campuran fasa terpencar gas dengan medium penyebaran gas menghasilkan campuran homogen atau larutan benar, bukan sistem koloid.

22. Adakah tanah merupakan sistem koloid? Berikan alasannya!
Jawapan: Ya, ia termasuk, kerana tanah adalah campuran pelbagai unsur yang tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain dan bersaiz halus.

33. Mengapakah koloid menyerakkan cahaya (kesan Tyndall) manakala larutan tidak?
Jawapan: Kesan Tyndall berlaku kerana zarah koloid dalam bentuk ion atau molekul dengan saiz yang cukup besar mampu menyerakkan cahaya yang diterimanya ke semua arah, walaupun zarah koloid tidak kelihatan. Walau bagaimanapun, Kesan Tyndall tidak berlaku dalam penyelesaian yang benar. Ini kerana saiz zarah zat terlarut terlalu kecil sehingga tidak dapat menyerakkan cahaya.

44. Jelaskan bahawa peptisan adalah bertentangan dengan pembekuan!
Jawapan: Peptisasi ialah pembuatan koloid dengan memecahkan zarah-zarah bahan yang termendap di dalam medium penyebaran air kepada saiz zarah koloid. Sementara itu, pembekuan ialah pemendapan zarah koloid di mana fasa terserak diasingkan daripada medium serakan.

55. Apakah fungsi koloid pelindung? Berikan satu contoh!
Jawapan: Koloid pelindung berfungsi sebagai pelindung cas koloid supaya zarah koloid tidak menggumpal atau terpisah daripada medium. Contoh :
· Lecithin ialah koloid pelindung yang menstabilkan titisan air dalam marjerin.
Gelatin adalah koloid pelindung untuk memecahkan pembentukan kristal ais dalam ais krim.
· Minyak silikon digunakan untuk melindungi campuran pewarna dan oksida logam dalam cat.
Kasein dalam susu mampu melindungi lemak atau minyak dalam medium cecair.

66. Apakah aktiviti perindustrian yang menggunakan sistem penjerapan?
Jawapan: Industri logam, industri air minuman, dan industri gula.

77. Satu aplikasi sifat dialisis ialah proses hemodialisis. Terangkan tentang hemodialisis!
Jawapan: hemodialisis berasal daripada perkataan “hemo” yang bermaksud darah, dan “dialisis” yang bermaksud pengasingan zat terlarut. Hemodialisis bermaksud proses pembersihan darah daripada bahan toksik, melalui proses penapisan di luar badan kerana buah pinggang tidak lagi mampu menyingkirkan sisa metabolisme dalam badan. Hemodialisis menggunakan buah pinggang buatan dalam bentuk mesin dialisis. Hemodialisis dikenali dalam istilah orang awam sebagai ‘dialisis’.

88. Bagaimanakah sistem koloid digunakan dalam proses pelunturan gula?
Jawapan: Secara penjerapan, iaitu proses penyerapan zarah bahan, sama ada dalam bentuk ion, atom, atau molekul pada permukaan bahan sehingga koloid akan mempunyai cas elektrik.

99. Mengapakah hampir 90% kosmetik (untuk rambut, kulit, badan/badan) dibuat dalam bentuk koloid?
Jawapan: Kerana koloid mempunyai sifat berikut:
· Mudah dibersihkan
Tidak merosakkan kulit dan rambut
Mengandungi dua jenis bahan yang tidak larut antara satu sama lain
Mudah menyerap pelbagai bahan yang berfungsi sebagai pelembut, pewangi, dan pewarna.

110. Huraikan sistem koloid dalam Paint!
Jawapan: Cat ialah koloid jenis tapak cecair. Dalam pembuatan cat, zarah pepejal tersebar dalam pelarut cecair. Zarah-zarah ini adalah dalam bentuk pewarna, oksida logam, penstabil, pengawet, agen pencerah, dan agen penurun yang dikisar kepada saiz zarah koloid.